על ידי ufomatan » ב' אוגוסט 03, 2009 10:37 am
עוזרי- כדי להתחיל לדון בכלל בנשא הזה צריך להגדיר מה לדעתנו נכנס לתוך הפרוג מטאל.
הרי הפרוג מטאל שרובנו מדברים ומכוונים אליו הגיע מההאבי מטאל שערבב לתוכו מאפיניים קלאסיים של כתיבה, ומאפייני ג'אז של נגינה טכנית.
הפרוג מטאל ,בהגדרה הישנה שלו, היה בשיאו בשנות ה-90. ההרכבים שהתחילו אותו בשנות ה-70 וה-80 כמו RUSH, קווינזרייך, ואפילו דיפ פרפל ובלאק סאבאת' (כמובן שאפשר להכניס לכאן עוד הרכבים קטנים יותר) הובילו שינוי אדיר ברוק של אותה תקופה.
בשנות ה-90 הרכבים כמו דרים ת'יאטר, שאדואו גלרי, אייס אייג', דלאי דילמה, ואחריהם באו עוד הרבה כמו פיין אוף סלביישן, קצת אברגריי, סימפוני X, נשמעו פחות או יותר אותו דבר והם אלו שקבעו איך צריך להישמע הז'אנר הזה באותה תקופה כי הם באמת הביאו שינוי מוזיקלי.
אבל אם באמת ניכנס לשורשיו של הפרוג מטאל, מבינים שהוא לא יכול להיות מוגבל. הוא לא יכול להישמע אותו דבר, חייב להשתנות ולשנות את עצמו לפי המוזיקה שהוא שואב ממנה בכל תקופה. מה שהיה נכון וטוב לשנות ה-90 לא יכול להיות מתאים ונכון להיום. ברגע שהסגנון הזה קופא במקום הוא חוטא להגדרה שלו עצמו.
היום המטאל בעולם הוא קיצוני יותר, אגרסיבי יותר, טכני יותר. לכן גם הצד המתקדם שלו משתנה. לכן להקות שמנסות היום להישמע כמו הפרוג מטאל של שנות התשעים נשמעות מיושנות והסגנון נראה כאילו הוא עומד במקום.
אבל ההיפך הוא הנכון מבחינתי. הרכב כמו אופ'ת הוא הדוגמה הכי טובה. הרכב דת' מטאל שהחליט שהוא מעדכן את הדת' התבניתי והפשוט, שהוא הופך את הדת' מטאל המוגבל למוזיקה "אכילה" יותר למוח, מעניינת יותר מבחינה מוזיקלית. למרות שאופת' עדיין עושים דת' מטאל בבסיס שלהם, הם "הצליחו" להיכנס להגדרה של הפרוג מטאל.
עוד דוגמאות מכמה הרכבים בסצנה של המטאל ואף אחד לא חושב להגדיר אותם כפרוג מטאל למרות שהם לטעמי עומדים בכל "קריטריון" (ותסלחו לי אם אני לא כותב הרבה שמות כי אלו דוגמאות בלבד):
1. טול- ההרכב הזה התחיל לעשות מוזיקה אלטרנטיבית מאוד מוגבלת ומאוד תבניתית בראשית דרכה. עם הזמן ההרכב הזה הבין שהוא מעוניין ליצור מוזיקה מאתגרת, מוזיקה מורכבת וקשה, וכאן (לטעמי באלבום לטרלוס שומעים את זה הכי טוב אבל גם באנימה) התחיל תהליך שאני טוען שהעביר את הלהקה פאזה סגנונית. ממוזיקה אלטרנטיבית, תבניתית טובה הם התקדמו וכותבים היום מוזיקה שונה לחלוטין. מורכבת מאוד, טכנית מאוד- תואם לכל הגדרה של פרוג מטאל יבש.
2. מסטודון- הרכב שהתחיל בדת' מטאל אגרסיבי ששאב קצת מהסטונר/ סלאדג' ועם השנים הפך את המוזיקה הזאת למורכבת מאוד. שימוש במוזיקה פסיכדלית ושימוש בהרבה אלמנטים משנות ה-60 וה-70 בעיניים של המטאל המודרני.
3. סליפיטיים גורילה מיוזיאום- משום מה מתייחסים להרכב הזה כאל RIO למרות שהקשר בין מה שהם מנגנים לסגנון הוא קלוש.
סליפיטיים לטעמי, זה הרכב ששואב את רוב ההשפעות שלו ממוזיקה אפלה שנכתבה בשנות ה-60 וה-70 כמו קינג קרימזון המאוחרים יותר, בלאק סאבאת' כמובן, קצת פינק פלויד מהכיוון הפסיכדלי, הרבה מאוד ארתור בראון ופרנק זאפה בתיאטרליות שלהם. וכמובן הרבה השפעות של המטאל הקיצוני של ימינו (כמו משוגע או פנטומס/באנגל) באווירה של תיאטרון גותי.
מבחינתי זה הרכב שעומד בכל "קריטריון" (איך אני שונא את המילה הזאת) של הפרוג מטאל ועדיין אף אחד לא יתייחס אליהם ככאלו.
4. ביתווין דה בריד אנד מי- משהו מאוד חדש ויותר רלוונטי להיום. אין שום ספק לכל מי ששמע אותם שמדובר בהרכב מאוד מורכב, מוזיקה מאוד קיצונית אבל היא מאתגרת והיא יוצאת מהקופסה של הדת' מטאל והדת' קור שהיא שואבת מהם. הרבה השפעות של דרים בכל הקטעים האינסטרומנטלים שלהם, הרבה השפעות של אופת' בדת' מטאל שהם עושים. אז גם זה הרכב שהוא מייצג את הפרוג מטאל החדש והמעניין היום.
5. אנאקספקט- כאן קצת יותר קשה לי מכיוון שזה הרכב שהחליט לערבב הכל עם הכל. בלאק מטאל עם סימפוניק מטאל, עם דת' מטאל, עם פרוגרסיב רוק ביחד עם קצת פסיכדליה והרבה מטאל תיאטרלי גותי.
אני חושב שהם פרוג מטאל לחלוטין, אבל הם עדיין לא הגיעו לסגנון מגובש לחלוטין ולכן ניתן להם עוד קצת זמן שיוציאו עוד קצת מוזיקה בעתיד.
שוב אני חושב שנתתי כמה דוגמאות מייצגות של הכיוון שהפרוג מטאל התפתח אליו היום. אפשר תמיד לציין הרכבים כמו מארס וולטה ומיוז שעדיין רוקדים בתוך ההגדרות של הרוק המתקדם ששואב מהאלטרנטיב רוק, וכמעט ולא נוגעים במטאל.
זה לא שהפרוג מטאל עומד במקום, זה שהפרוג מטאל השתנה אבל המאזינים הוותיקים שלו מסרבים להשתנות יחד איתו.
אין לנו בחירה כיצד משתנה סגנון מוזיקלי- הוא ישתנה אם נסכים ואם לא, ולכן צריך לשים לב כשהעולם המוזיקלי מסביבנו משתנה.
אוףף איזו חפירה, מקווה שבאמת אנשים יקראו ויגיבו...
עוזרי- כדי להתחיל לדון בכלל בנשא הזה צריך להגדיר מה לדעתנו נכנס לתוך הפרוג מטאל.
הרי הפרוג מטאל שרובנו מדברים ומכוונים אליו הגיע מההאבי מטאל שערבב לתוכו מאפיניים קלאסיים של כתיבה, ומאפייני ג'אז של נגינה טכנית.
הפרוג מטאל ,בהגדרה הישנה שלו, היה בשיאו בשנות ה-90. ההרכבים שהתחילו אותו בשנות ה-70 וה-80 כמו RUSH, קווינזרייך, ואפילו דיפ פרפל ובלאק סאבאת' (כמובן שאפשר להכניס לכאן עוד הרכבים קטנים יותר) הובילו שינוי אדיר ברוק של אותה תקופה.
בשנות ה-90 הרכבים כמו דרים ת'יאטר, שאדואו גלרי, אייס אייג', דלאי דילמה, ואחריהם באו עוד הרבה כמו פיין אוף סלביישן, קצת אברגריי, סימפוני X, נשמעו פחות או יותר אותו דבר והם אלו שקבעו איך צריך להישמע הז'אנר הזה באותה תקופה כי הם באמת הביאו שינוי מוזיקלי.
אבל אם באמת ניכנס לשורשיו של הפרוג מטאל, מבינים שהוא לא יכול להיות מוגבל. הוא לא יכול להישמע אותו דבר, חייב להשתנות ולשנות את עצמו לפי המוזיקה שהוא שואב ממנה בכל תקופה. מה שהיה נכון וטוב לשנות ה-90 לא יכול להיות מתאים ונכון להיום. ברגע שהסגנון הזה קופא במקום הוא חוטא להגדרה שלו עצמו.
היום המטאל בעולם הוא קיצוני יותר, אגרסיבי יותר, טכני יותר. לכן גם הצד המתקדם שלו משתנה. לכן להקות שמנסות היום להישמע כמו הפרוג מטאל של שנות התשעים נשמעות מיושנות והסגנון נראה כאילו הוא עומד במקום.
אבל ההיפך הוא הנכון מבחינתי. הרכב כמו אופ'ת הוא הדוגמה הכי טובה. הרכב דת' מטאל שהחליט שהוא מעדכן את הדת' התבניתי והפשוט, שהוא הופך את הדת' מטאל המוגבל למוזיקה "אכילה" יותר למוח, מעניינת יותר מבחינה מוזיקלית. למרות שאופת' עדיין עושים דת' מטאל בבסיס שלהם, הם "הצליחו" להיכנס להגדרה של הפרוג מטאל.
עוד דוגמאות מכמה הרכבים בסצנה של המטאל ואף אחד לא חושב להגדיר אותם כפרוג מטאל למרות שהם לטעמי עומדים בכל "קריטריון" (ותסלחו לי אם אני לא כותב הרבה שמות כי אלו דוגמאות בלבד):
1. טול- ההרכב הזה התחיל לעשות מוזיקה אלטרנטיבית מאוד מוגבלת ומאוד תבניתית בראשית דרכה. עם הזמן ההרכב הזה הבין שהוא מעוניין ליצור מוזיקה מאתגרת, מוזיקה מורכבת וקשה, וכאן (לטעמי באלבום לטרלוס שומעים את זה הכי טוב אבל גם באנימה) התחיל תהליך שאני טוען שהעביר את הלהקה פאזה סגנונית. ממוזיקה אלטרנטיבית, תבניתית טובה הם התקדמו וכותבים היום מוזיקה שונה לחלוטין. מורכבת מאוד, טכנית מאוד- תואם לכל הגדרה של פרוג מטאל יבש.
2. מסטודון- הרכב שהתחיל בדת' מטאל אגרסיבי ששאב קצת מהסטונר/ סלאדג' ועם השנים הפך את המוזיקה הזאת למורכבת מאוד. שימוש במוזיקה פסיכדלית ושימוש בהרבה אלמנטים משנות ה-60 וה-70 בעיניים של המטאל המודרני.
3. סליפיטיים גורילה מיוזיאום- משום מה מתייחסים להרכב הזה כאל RIO למרות שהקשר בין מה שהם מנגנים לסגנון הוא קלוש.
סליפיטיים לטעמי, זה הרכב ששואב את רוב ההשפעות שלו ממוזיקה אפלה שנכתבה בשנות ה-60 וה-70 כמו קינג קרימזון המאוחרים יותר, בלאק סאבאת' כמובן, קצת פינק פלויד מהכיוון הפסיכדלי, הרבה מאוד ארתור בראון ופרנק זאפה בתיאטרליות שלהם. וכמובן הרבה השפעות של המטאל הקיצוני של ימינו (כמו משוגע או פנטומס/באנגל) באווירה של תיאטרון גותי.
מבחינתי זה הרכב שעומד בכל "קריטריון" (איך אני שונא את המילה הזאת) של הפרוג מטאל ועדיין אף אחד לא יתייחס אליהם ככאלו.
4. ביתווין דה בריד אנד מי- משהו מאוד חדש ויותר רלוונטי להיום. אין שום ספק לכל מי ששמע אותם שמדובר בהרכב מאוד מורכב, מוזיקה מאוד קיצונית אבל היא מאתגרת והיא יוצאת מהקופסה של הדת' מטאל והדת' קור שהיא שואבת מהם. הרבה השפעות של דרים בכל הקטעים האינסטרומנטלים שלהם, הרבה השפעות של אופת' בדת' מטאל שהם עושים. אז גם זה הרכב שהוא מייצג את הפרוג מטאל החדש והמעניין היום.
5. אנאקספקט- כאן קצת יותר קשה לי מכיוון שזה הרכב שהחליט לערבב הכל עם הכל. בלאק מטאל עם סימפוניק מטאל, עם דת' מטאל, עם פרוגרסיב רוק ביחד עם קצת פסיכדליה והרבה מטאל תיאטרלי גותי.
אני חושב שהם פרוג מטאל לחלוטין, אבל הם עדיין לא הגיעו לסגנון מגובש לחלוטין ולכן ניתן להם עוד קצת זמן שיוציאו עוד קצת מוזיקה בעתיד.
שוב אני חושב שנתתי כמה דוגמאות מייצגות של הכיוון שהפרוג מטאל התפתח אליו היום. אפשר תמיד לציין הרכבים כמו מארס וולטה ומיוז שעדיין רוקדים בתוך ההגדרות של הרוק המתקדם ששואב מהאלטרנטיב רוק, וכמעט ולא נוגעים במטאל.
זה לא שהפרוג מטאל עומד במקום, זה שהפרוג מטאל השתנה אבל המאזינים הוותיקים שלו מסרבים להשתנות יחד איתו.
אין לנו בחירה כיצד משתנה סגנון מוזיקלי- הוא ישתנה אם נסכים ואם לא, ולכן צריך לשים לב כשהעולם המוזיקלי מסביבנו משתנה.
אוףף איזו חפירה, מקווה שבאמת אנשים יקראו ויגיבו...