דף 1 מתוך 2

המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: ו' אוגוסט 29, 2008 6:59 pm
על ידי YtseJam
This was a side-bar I was asked to write for the June '08 issue of Metal Edge magazine.
Being the issue has now come and gone, I figured I'd reprint it here for you all to enjoy in case you missed it! ;)
MP
MIKE PORTNOY'S GUIDE TO MODERN PROG

This is a general list of the some of the bands and sun-genres that have spawned in progressive music through the years. Of course in many cases, many of the bands and their influences easily blur the lines and cross over into each of the other different sub-genre.



1. OPETH
Type of Prog: Death Metal, Psychedlic, Goth

Our tour-mates on PN08, Sweden's Opeth are carrying the torch for daring & experimental music in the modern Death Metal genre. Guitarist/Vocalist/Leader Mikael's Akerfeldt's death growls may be something to get used to for the Yes-loving prog purist, but when he sings clean, his voice and melodies bring back memories of Justin Hayward and John Wetton in their heydays and can send shivers down your spine. Their combination of BRUTAL deathly riffs and BEAUTIFUL haunting moods have inspired me to coin a whole new phrase to describe their sound: BRUTIFUL!


Trace their roots to: Black Sabbath, King Crimson, Camel, Judas Priest, Tool
Also check out: Cynic, Death, Mastodon, Isis, Baroness



2. BETWEEN THE BURIED AND ME
Type of Prog: Avant Garde, Technical, Mathcore

BTBAM are part of a whole new wave of extreme, over-the-top metalcore progressive music.
Their latest CD "Colors" is a 60-minute metal masterpiece of moods, technique and amazing musicianship. I love this album so much, it immediately captured them a spot on our inaugural Prog Nation tour. And although they are way more extreme than DT, their acrobatic musicianship makes them the most similar to Dream Theater of all the bands on the PN08 bill.

Trace their roots to: Rush, Watchtower, Meshuggah, Mr. Bungle, Naked City
Also check out: Unexpect, Dillinger Escape Plan, The Number 12 Looks Like You, Sleepytime Gorilla Museum, Hella, Behold The Arctopus



3. SYMPHONY X
Type of Prog: Hard Rock, Symphonic, Neo Classical

Symphony X are leading the way for the more "traditional" progressive metal bands that have naturally followed in the wake of Dream Theater's success in the early 90's. A combination of virtuoso musicianship led by guitarist Michael Romeo (think Yngwie) and the incredibly powerful voice of Russell Allen (think Dio meets Steve Walsh), Symphony X were hand picked by yours truly to join the Gigantour bill in 2005 (Dave Mustaine asked me to pick a band for that tour) as well as to join DT as our special guests for our entire European tour in 2007.


Trace their roots to: Rainbow, Yngwie Malmsteen, Iron Maiden, Queensryche, Fates Warning
Also check out: Protest The Hero, Dragon Force, Avenged Sevenfold, Pain Of Salvation, Into Eternity



4. PORCUPINE TREE
Type of Prog: Alternative, Ambient, Pop

Drawing from the more pop, alternative and ambient elements of progressive music and less from the bombastic and metal side, Porcupine Tree are leading the way for creating music that is moody and experimental while still being incredibly melodic and musical. Having opened for DT in Europe during our Metropolis 2000 tour, I am happy to see their career continue to grow and develop with each release.


Trace their roots to: Pink Floyd, The Beatles, Marillion, Radiohead, Muse
Also check out: Oceansize, Riverside, Anathema, The Dear Hunter, OSI




5. BEARDFISH
Type of Prog: Traditional, Retro, Classic Prog

Sweden's Beardfish are my favorite "new" band with an "old" sound. Utilizing all of the classic styles and sounds of the original progessive rock bands of the 70's (mellotron, hammond organ, leslies, clean guitars, dry organic drums, etc.), these guys are making music for the folks who truly miss the classic bands that started this whole genre. Check out their latest releases "Sleeping in Traffic - Parts 1 & 2" and you'll swear it's 1973 all over again!


Trace their roots to: Yes, Genesis, Gentle Giant, Frank Zappa
Also check out: Magic Pie, The Flower Kings, Anekdoten, Spock's Beard, Transatlantic

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: ו' אוגוסט 29, 2008 7:12 pm
על ידי MrReD
אהבתי, בואו נגיד שמי שלא מכיר לפחות 90% מהלהקות שפורטנוי הזכיר פה לא יכול לקרוא לעצמו פרוגריסט מודרני :haha:

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: ש' אוגוסט 30, 2008 6:14 am
על ידי YtseJam
Beardfish דווקא מעניינים. מזכירים לי לפעמים את Xamavar ואטליז בהרמוניות(?). שווה בדיקה לדעתי.
*מאזין לאלבום Sleeping in Traffic - Part 1

תגידו, זה קטע חדש היום להיות מלודי באופן א-מלודי/לא שגרתי בעליל?
ודבר נוסף, נראה לי שאני תמיד מתבלבל בין הרמוניה ומלודיה, אז... :haha:

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: ש' אוגוסט 30, 2008 7:06 am
על ידי gils77
להיות א-מלודי כבר לא כל כך חדשני..(או כמו שקוראים לזה, א-טונאלי)

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: ש' אוגוסט 30, 2008 6:06 pm
על ידי avrahamshuk
אני לא בטוח ש א-טונאלי זה א-מלודי... א-טונאלי זה שאין טון מוביל. לאו דוקא שאין מלודיה. את הטונאליות די איבדנו כבר מהתקופה שאחרי המוזיקה הקלאסית.

עידן, פשוט תזכור: מלודיה היא היחס האופקי בין הצלילים, ההרמוניה היא היחס האנכי בין הצלילים... סתם, מלודיה זו המנגינה, ההרמוניה: כשיש מספר תוים המושמעים בו זמנית זה נקרא אקורד. המהלכים של האקורדים והיחסים ביניהם זה הרמוניה. דוגמא: כשאתה שורק לעצמך שיר, אתה בעצם שורק את המלודיה. אין לך אפשרות לשרוק יותר מתו אחד בו זמנית אז אתה לא יכול לשרוק אקורדים. שנים שלושה אנשים (ויותר) כבר כן יכולים.

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: ש' אוגוסט 30, 2008 8:40 pm
על ידי gils77
נו..ברור, אבל הוא לא התכוון ל א-מלודיה, כי אין דבר כזה(אלה אם אתה כבר נכנס למה שקורה בשירת גראול)
הטונליות אבדה בתקופה המודרנית כלומר המאה ה20. ולא אחרי המוסיקה הקלאסית, כי אחריה באה התקופה הרומנטית ואחריה המודרנית. :geek:

בכל המקרה המדריך הזה לדעתי לא מייצג את הפרוג המודרני, אלה את מה שפורטנוי אוהב.
יש הרכבים הרבה יותר מייצגים מכמה מההרכבים שפורטנוי הציג(כמובן לא מדבר על אופת' וסימפוני ואולי פורקיופיין שכבודם מגיע להם) כמו מלכי הפרחים(שהוא הזכיר בהרכבים נוספים) שהם בערך השגרירים הכי גדולים של פרוג סימפוני במאה 21.

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: ש' אוגוסט 30, 2008 11:05 pm
על ידי avrahamshuk
באמת קשה להגדיר א-מלודיות מבחינה מוזיקלית. אבל כן אפשר לדבר עליה. א-מלודיות היא בעצם תחושה סובייקטיבית שכאילו המנגינה "לא הולכת לשום מקום". חדגונית רפטטיבית ומשעממת

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: ש' אוגוסט 30, 2008 11:14 pm
על ידי DivineComedy
gils77 כתב:נו..ברור, אבל הוא לא התכוון ל א-מלודיה, כי אין דבר כזה(אלה אם אתה כבר נכנס למה שקורה בשירת גראול)
הטונליות אבדה בתקופה המודרנית כלומר המאה ה20. ולא אחרי המוסיקה הקלאסית, כי אחריה באה התקופה הרומנטית ואחריה המודרנית. :geek:

בכל המקרה המדריך הזה לדעתי לא מייצג את הפרוג המודרני, אלה את מה שפורטנוי אוהב.
יש הרכבים הרבה יותר מייצגים מכמה מההרכבים שפורטנוי הציג(כמובן לא מדבר על אופת' וסימפוני ואולי פורקיופיין שכבודם מגיע להם) כמו מלכי הפרחים(שהוא הזכיר בהרכבים נוספים) שהם בערך השגרירים הכי גדולים של פרוג סימפוני במאה 21.
נכון

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: א' אוגוסט 31, 2008 3:58 am
על ידי avrahamshuk
כל כך, עד שאפילו לא ראיתי צורך בלבטא את זה.

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: א' אוגוסט 31, 2008 5:21 am
על ידי YtseJam
אלו הן אכן הלהקות שפורטנוי אוהב (בגלל זה קוראים לזה המדריך של מייק פורטנוי, מזל שכולנו יודעים כאן עברית!). ועדיין, יש שמה מספיק השפעות שאפשר לגלות גם משהו חדש... :)
או שכולכם מכירים כבר הכל? :roll:

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: א' אוגוסט 31, 2008 5:45 am
על ידי avrahamshuk
נו זה ברור עידן... עכשיו אני מבין מאיפה באות כל ההשפעות הכבדות ללהקה... אל תהרגו אותי, אבל לדעתי חבל שיש לו כ"כ הרבה השפעה...

‏*‏נכנס למגננה* :knight:

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: א' אוגוסט 31, 2008 7:46 am
על ידי mentalstamina
פורטנוי מכיר בערך הכל ומעריך המון סוגים של להקות ומוזיקה, יש הרבה מה ללמוד ממנו בכל מקרה.

(ד"א אגב מעט מאוד ממה שדיברתם על א-טונאליות שייך למציאות, תבדקו את עצמכם שוב.. :roll: )

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: א' אוגוסט 31, 2008 8:51 am
על ידי avrahamshuk
זה תמיד רצוי וטוב. אבל הרבה יותר קל אם פשוט תסביר לנו... :D

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: א' אוגוסט 31, 2008 12:14 pm
על ידי gils77
מה מהדברים שאמרתי על א-טונאליות לא נכון? :?:
חוץ מזה שלא ציינתי שמוסיקה לא תמיד הייתה טונאלית לפני כן :?

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: א' אוגוסט 31, 2008 2:59 pm
על ידי mentalstamina
מוזיקה א-טונאלית זו מוזיקה ללא בסיס טונאלי מובהק, ללא טוניקה, ללא נקודת אפס שמאזנת את הכל.
זה שאין טון מוביל לא בהרכח אומר שהמוזיקה היא א-טונאלית, לדוג: מוזיקה בסולם מינורי טבעי. (טון מוביל הוא חצי טון מתחת לטוניקה.) מוזיקה א-טונאלית מובהקת אפשר למצוא ביצירות הדודקפוניות של שיינדברג לדוג'. (מומלץ דווקא לשמוע את התקופה המוקדמת שלו כשעוד היה מושפע מאוד מהרומנטית.)

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: א' אוגוסט 31, 2008 3:23 pm
על ידי gils77
עדיין, לא משהו שאמרנו שלא נכון.
וד"א שים לב בסולם המינור הטבעי לשלושת הדרגות ההרמוניות הראשונות, הדרגה ראשונה-מינור..דרגה שנייה-מוקטן..דרגה שלישית - מג'ור.(מקביל)..לא נראה לי שחידשתי לך אבל סתם, מראה שהצליל השני מושך לשלישי(צליל מוביל).
ולגבי שנברג, אף פעם לא באמת אהבתי אותו יותר מידי..הוא מהפכני והכל, אבל יש מלחינים שניצלו את השיטות שלו כל כך יותר טוב.

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: א' אוגוסט 31, 2008 4:00 pm
על ידי avrahamshuk
גיל או "כושר מנטלי" (אני לא יודע איך קוראים לך).
יש לי שאלה: אם אנחנו יודעים מהי טונאליות ומהי א-טונאליות, איך ייתכן שהטונאליות אבדה? זאת אומרת, למה לא מצליחים ליצור היום יצירות טונאליות?

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: א' אוגוסט 31, 2008 4:17 pm
על ידי mentalstamina
א. כשיצירה היא מינורית אז אין לסולם טון מוביל, השלישית תהיה במקרה הזה תחליף טוניקה או סיום מדומה, בסופו של דבר אם היצירה מינורית משמע אין לסולם טון מוביל.

ב. הטונאליות ממש לא אבדה, היא בכל שיר ברדיו ואפשר לומר שב99% מהמוזיקה שנוצרה במאה ה-20. את הא-טונאליות חקרו במאה הזו היטב אבל אפשר לומר שזה בגדול נשאר כמחקר.

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: א' אוגוסט 31, 2008 5:28 pm
על ידי gils77
אוי, לא הבנת אותי נכון...לא חשוב לא משהו שצריך לעניין מישהו.

ושוקרון, חח זה לא שלא מצליחים ליצור טונאליות..פשוט השיטות של שנברג וחבריו הפכו את התקופה הזאת שנקראת התקופה המודרנית לתקופה עם מוסיקה שבה הטונאליות כבר לא מהווה את מרכז היצירה.
כמובן שמדובר רק על מלחינים מהתקופה שבחרו ללכת בדרך הזאת, אבל ישנם מלחינים כמו גרשווין וברנשטיין שכתבו מוסיקה טונאלית.

איזה דיון לא קשור...חחח

Re: המדריך של מייק פורטנוי לפרוג מודרני

נשלח: א' אוגוסט 31, 2008 5:56 pm
על ידי טל רודס
avrahamshuk כתב: חדגונית רפטטיבית ומשעממת
פורקיופין טרי למשל בחלק ניכר מהשירים שלהם. אחרי זה עוד קוראים להם פרוג, כשהם יותר אלטרנטיב ופסיכדלי מאשר פרוג.